کد مطلب:276359 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

شفاعت آن حضرت برای ما
در غایة المرام از طریق عامّه از امیر المؤمنین علیه السلام روایت است كه فرمود: رسول خداصلی الله علیه وآله فرمود: من آورنده [و رساننده] شما به حوض [كوثر] هستم و تو ای علی! ساقی هستی و حسن حمایت كننده، و حسین فرمان دهنده، و علی بن الحسین تقسیم كننده، و محمد بن علی نشر دهنده، و جعفر بن محمد بسیج كننده، و موسی بن جعفر شمارنده محبان و مبغضان و بازدارنده منافقان، و علی بن موسی زینت بخش مؤمنین، و محمد بن علی فرود آورنده اهل بهشت به منزلگاه هایشان و درجاتشان، و علی بن محمد خطیب و سخنور شیعیانش و تزویج كننده آن ها با حور العین، و حسن بن علی چراغ اهل بهشت است كه از آن روشنی می گیرند، و مهدی شفاعت كننده آن ها است روز قیامت، روزی كه خداوند اجازه نمی دهد شفاعت را جز به كسی كه شفاعت او را بخواهد و به او راضی باشد. [1] .

می گویم: سرّ این كه شفاعت به مولای ما حضرت حجّت علیه السلام اختصاص داده شده - با این كه همه آن هاعلیهم السلام روز قیامت شفیع هستند - این است كه: شفاعت ایشان شامل كسانی كه منكر مولای ما صاحب الزمان باشند نمی گردد. (پس برای آن ها نه شفاعت كننده ای هست و نه دوست دلسوز و صمیمی) [2] هرچند كه به امامت سایر امامان علیهم السلام معتقد باشند. به همین جهت است كه در حدیثی در كمال الدین از امام صادق علیه السلام روایت شده كه فرمود: هر كس به امامت پدران و فرزندانم اقرار داشته باشد ولی مهدی از



[ صفحه 178]



فرزندان مرا انكار نماید، مانند آن است كه به همه پیغمبران اقرار و اعتقاد داشته باشد و محمدصلی الله علیه وآله را انكار كند. [3] .

به همین مضمون روایات دیگری نیز هست كه آنچه آورده ایم برای اهل بصیرت و عبرت بس است.


[1] غاية المرام: 692.

[2] مضمون آيه 101 سوره شعراء؛ «فَما لَنا مِنْ شافِعِينَ وَلا صِدِّيقٍ حَمِيمٍ».

[3] كمال الدين: 338:2.